Navajo-indianen in Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Ilse en Cheryl - WaarBenJij.nu Navajo-indianen in Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Ilse en Cheryl - WaarBenJij.nu

Navajo-indianen in Page

Door: Ilse & Cheryl

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Cheryl

20 November 2011 | Verenigde Staten, Page

Howdy boys and girls,

Nadat we gisteren wat uitgeslapen hadden en geskyped met Nederland, zijn we op weggegaan naar Page, een klein plaatsje in het noorden van Arizona vlakbij Powell Lake en Glen Canyon. Dit is de omgeving waar Navajo-indianen leven. Toen we hier rond 15.00 uur aankwamen op de camping, merkten we gelijk dat de Navojo’s hier veel beheerden. Na ingecheckt te hebben we een tour geregeld voor de volgende dag naar Antelope Canyon. Toen we helemaal gesetteled waren op onze nieuwe plek, zijn we naar de Safeway gegaan om nog wat boodschappen te doen. Cheryl wilde heel graag naar de film en had een klein bioscoopje gevonden. Aan het eind van de middag zijn we hierheen gereden. Mesa Theatre is een schattig, kleine, ouderwetse bioscoop. Het was zelfs zo klein dat er maar 1 film draaide, namelijk de nieuwe Twilight film Breaking Dawn. Cheryl was dolblij en wilde hier graag heen. Ilse kent de Saga niet en besloot om niet mee te gaan. Dus na het eten, bracht Ilse Cheryl naar de bioscoop en ging weer terug naar de camping. Buiten de bioscoop stond er al een aardige rij. Gelukkig had Cheryl ’s middags al een kaartje gehaald. Om 20.30 u was het tijd om naar binnen te gaan. Ook bij de film waren veel Navajo’s te vinden en verbazend genoeg waren er ook jonge kinderen en mannen! Ondanks dat Cheryl alleen was, heeft ze zich prima vermaakt en was het een leuke film! Om 23.00 u was de film afgelopen en stond Ilse netjes buiten om Cheryl weer op te halen.

Vandaag moesten we alweer vroeg op omdat we een tour hadden geboekt naar de Antelope Canyon. De Antelope Canyon bestaat uit twee canyons, de Lower Canyon en de Upper Canyon. De Lower Canyon was dicht dus wij hadden een tour naar de Upper Canyon. Beide canyons zijn Slot Canyons. Dit zijn smalle kloven die door water, modder en wind zijn uitgesleten. Doordat de canyons behoren tot het Navajo reservaat, konden we alleen met een tour op pad.
Om 09.00 uur moesten we klaarstaan en zijn we opgehaald door de Antelope Canyon Tours. Nadat we hadden betaald bij the office gingen we met een groep van ongeveer 12 man op weg. Over de highway en de dirt road, een zandweg die alleen met een 4x4 drive gereden kan worden, reden we naar de Upper Antelope Canyon.

De Upper Antelope Canyon is zo'n 400 meter lang en 44,3 meter diep. Hier zijn bijzondere lichteffecten te zien, doordat op een aantal plaatsen de zonestralen door smalle openingen naar binnen schijnen. Dit was een erg mooi gezicht. Onze Navojaanse gids vertelde ook hoe en waar we de mooiste foto’s konden maken. We hebben dan ook erg mooie foto’s kunnen maken. Echter, op sommige punten in de canyon was het erg donker en konden we zonder flits geen goede foto’s maken. Na 1,5 uur werden we weer afgezet op ons camping. Hier hebben we snel even geluncht en zijn hierna op weg gegaan om de omgeving van Page te verkennen. Er is namelijk nog veel meer te zien in dit mooie plaatsje. We kwamen uit bij Horseshoe Bend viewpoint. Na een trail door de woestijn te hebben gelopen van 1 km, kwamen we uit bij de mooie hoefijzervormige meander die omgeven is door de Colorado River. Vanaf de rotsen hadden we een enorm mooi uitzicht.

Hierna zijn we doorgereden naar het strand van Lake Powell waar we Lone Rock hebben bezocht. Dit is een eenzame rots dit middenin in het meer staat, omgeven door andere enorme rotsen. Het was bewolkt geworden en het leek te gaan regenen, dus besloten we om weer terug naar de camping te gaan. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij de Glen Canyon Dam, een stuwdam van de Colorado rivier. Het doel van de dam is het verstrekken van wateropslag voor de zuidwestelijke Verenigde Staten en om elektriciteit op te wekken voor de in de regio's groeiende bevolking. Zo is Powell Lake ook ontstaan. Hierna zijn we snel teruggereden naar de camping. Uiteindelijk heeft het niet geregend maar heeft het wel gezorgd voor een lekkere rustige avond film kijken.

Morgen vertrekken we naar het ijskoude Grand Canyon. Het is hier zo’n 7 graden en ’s nachts zal het -10 graden vriezen. Hier verblijven we de komende 4 dagen, waar we weer op de primitieve tour gaan! Geen internet, geen telefoonbereik en zelfs geen douches!!

• 21 November 2011 - 08:58

Mellanie:

Wat cool! Echt super mooie foto's!
    Heel veel plezier de vier primitieve dagen! Geniet ervan!! X Mellanie

• 21 November 2011 - 09:20

Kim:

Wat een gave verhalen weer meiden! Jullie zien en doen echt TE veel! Dat zal nog eens afkicken worden straks! Hoe gaat het verder? Nog geen heimwee naar het mistige Nederland? ;) Ben heel benieuwd naar jullie verhalen over de Grand Canyon! Lijkt me echt super gaaf, veel plezier en pas goed op elkaar! X

• 21 November 2011 - 21:14

Alice:

Wat lief van Ilse dat ze goed op je pas tijdens je naar de film ging met al die Navajo"s! Brrr-10grd is de volgende plaats en 4dgn lang,ben benieuwd,goed dik kleden, dus Cheryl weer een trui kopen.Tot gauw weer skypen en geniet ervan!xxx

• 22 November 2011 - 17:42

Sandra:

Wat een mooie foto's weer, vooral de derde. Dat we jullie van de zijkant zien! Bedankt voor jullie kaart, erg leuk om dit allemaal te lezen!

• 22 November 2011 - 22:15

Malou:

Wat een gave foto's!!!!!! Voor het eerst echt jaloers, volgens mij is het daar KEI mooi...

• 23 November 2011 - 14:12

Marlies Daamen.:

Wow alweer een aanvulling op de toeristische gids van Amerika. Geweldig zoals het eruit ziet daar. Dat is wel genieten met een grote G.
    Ben, net als iedereen, dan benieuwd naar het klapstuk de Grand Canyon.
    Geniet ze en tot de volgende keer.
    Marlies.