Nr. 3 of The 7 Wonders of the World: Grand Canyon! - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Ilse en Cheryl - WaarBenJij.nu Nr. 3 of The 7 Wonders of the World: Grand Canyon! - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Ilse en Cheryl - WaarBenJij.nu

Nr. 3 of The 7 Wonders of the World: Grand Canyon!

Door: Ilse & Cheryl

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Cheryl

24 November 2011 | Verenigde Staten, Flagstaff

Maandag reden we op ons gemakje van Page richting de south rim van Grand Canyon. Een lange saaie weg volgde. Toen we de tank weer vol hadden getankt, reden we de bergen in. Dat betekende dat de Grand Canyon al dichterbij kwam. Plots zag Cheryl rendieren over de weg lopen. Ilse gaf gas bij en stopte net op tijd voor de perfecte foto! Al snel kwamen we bij de ingang van het park. Een lieve oude ranger hielp ons en lichtte ons zelfs in over de weersverwachtingen..wat lief! Wat bleek: geen sneeuw! Hadden we dan toch voor niets de sneeuwkettingen opgehaald. Kort na de entree kwamen we al bij het eerste uitzichtspunt langs Desert View. Vanuit een soort vuurtoren keken we de canyon in. We zagen een enorme canyon voor ons maar hij was toch iets anders dan gedacht; minder rood dan we hadden gedacht en de canyon was meer as-grijs. Het was ook niet een canyon maar meer canyons in de canyon. We stopten nog bij Navajo point, Lipan point, Moran point en Grand View point. Alle punten leken op elkaar maar het uitzicht was fantastisch! Ook scheen de zon, waardoor alles er prachtig uitzag! We reden naar Mather campground en reserveerde een plekje voor een nacht. We wilden namelijk eerst kijken hoe de kou ons beviel! Toen de avond viel zochten we wat campings uit voor de volgende steden, kookten wat en we besloten te gaan kaarten. Lekker primitief dus! Cheryl was the queen in het kaarten en na een aantal potjes stopten we. Op naar bed. Het zou -11 worden dus doken we vroeg onder de wol.

Op dinsdag werden we rustig wakker, fristen ons op, zover het kon, want douchen kon niet op de camping. Op naar het Visitor Center voor wat informatie. De ranger beveelde ons een trail aan voor woensdag en raadde wat uitzichtspunten aan. Op naar de gratis shuttle om de uitzichtspunten op Hermit Road te bekijken. We gingen eerst naar trailview overlook waar we uitkeken over de Bright Angel-trail die de canyon in liep. Vandaag was het zonnig en het uitzicht was super. We liepen de trail langs de canyon naar het volgende punt, Maricopa point en Powell point. We pakten de bus en bezochten, Hopi point en Mohave point. Het uitzicht was overval ongeveer hetzelfde, dus dat was wel jammer. Bij Hopi point zagen we wel eindelijk de Colorado River stromen! The Abyss was het volgende punt; dit was het stijlste punt om in de Canyon te kijken! We keken nog bij Monument creek vista en Hermits rest. Na de middag vullende tour, gingen we terug naar de camper met de shuttle. Onderweg spotte de buschauffeur een rendier die langzaam de weg over stak. De gehele bus stond op om foto's te schieten. Vanavond stonden pannenkoeken op t menu. Het beslag was een beetje dik maar de pannenkoeken smaakte super! Tsjokkie vol gingen we naar t avondprogramma; Starry, Starry Night! In de zaal kregen we uitleg van ranger Marker Marshall over het zonnestelsel, de planeten en de sterren! Jaja we leren hier ook nog iets. Na de uitleg gingen we zelf sterren spotten met de ranger. Ze had een enorm felle laser die leek te schijnen tot aan de sterren. Op die manier wees ze Jupiter, The Milky way, Seven Sisters en de Noordpool ster aan! Super gaaf! Hier zie je meer sterren omdat hier geen lichten zijn die het uitzicht belemmeren! Na het sterren-spotten doken we ons bed in. Genoeg sterretjes voor vandaag!

De wekker ging op woensdag al om 06.45 uur. Na het ontbijten en opfrissen gingen we met de shuttle richting South Kaibab trailhead. Iets te vroeg waren we er. Cheryl was al goed wakker en spotte wilde elks!! De elks (soort rendieren) probeerden eten te jatten van de ezels die er stonden. Bij het begin van de trail ontmoeten we een Canadese man, Neil. Hij is al gepensioneerd en hij nam alleen deel aan het programma. Zijn vrouw houdt niet van hiken en bleef dus achter op de camping. Na het praatje van de ranger daalden we snel en steil af op de trail. Het was goed opletten geblazen, want de trail was niet verhard! En we liepen langs de canyon zonder dat er een reling was! We liepen met de ranger en Neil voorop! De ranger gaf wat uitleg en we stopten een aantal keer. Het eerste punt dat we zagen was ‘ooh aah point’. Hier keken we uit over de canyon en de trail: ooh aah wat was het mooi! Dit punt had altijd deze reactie op mensen, dus daarom is het punt ‘ooh aah point’ vernoemd. De zon scheen al behoorlijk en het werd steeds warmer. Na een uur afdalen, waren we 400 meter gedaald en bij Cedar Ridge. Hier eindigde de ranger walk en we konden zelf beslissen om door te gaan of niet. Afdalen naar de Colorado rivier zou 6 uur duren en dan moet je nog omhoog. Dit was eigenlijk niet te doen en dit werd sterk afgeraden. Wij besloten, ieder in ons eigen tempo, nog een stuk af te dalen naar het volgende punt. Ilse liep sneller dan Cheryl, maar beiden genoten we van het prachtige uitzicht! Op Skeleton point ontmoeten we elkaar weer en schoten wat foto's. Op dit punt ontmoeten we opnieuw Neil! Inmiddels waren we op 1,585 meter, weer 300 meter dieper. Verder afdalen leek ons niet slim, aangezien we ook weer omhoog moesten! Met zijn drieën begonnen we aan de klim omhoog. We stopten een aantal keer om op adem te komen, wat te drinken en wat te eten. Ook werd het steeds warmer door de zon. De jassen en de vesten gingen dus uit. Ilse liep wat sneller en besloot op haar eigen tempo te klimmen. Cheryl en Neil hielden hun eigen tempo aan. Terug bij Cedar Ridge ontmoeten we elkaar weer. Na een korte toiletstop, klommen we weer verder omhoog. Na 4,5 uur waren we eindelijk aan de top!!! Finally, we made it!! Beide wel wat kleine pijntjes. We rusten wat uit en gingen nog even bij Yaki point kijken. Moe dat we waren gingen we snel naar het Visitor Center om de film ‘A journey of life’ te kijken over de Grand Canyon. Na een interessante film over oa de geschiedenis gingen we uitgeteld met de shuttle terug. De buschauffeur vertelde heel vrolijk waar de douches waren... Verbaasd keken we elkaar aan.. Douches?? Snel kijken dus.. Ja hoor na 3 dagen niet douchen, omdat we dachten dat de douches dicht waren, waren we dolblij! Tot onze knieën waren we rood van het zand en na al dat zweten, sprongen we de douche in. Wat was dat genieten! Omdat we zo uitgeteld waren gingen we weer vroeg ons bed in.

Vanmorgen waren we redelijjk vroeg wakker. Snel ontbeten en onze spullen bij elkaar gezocht en zijn we op weg gegaan naar Flagstaff. Vandaag is het Thanksgiving! Voor alle Amerikanen 1 groot feest met turkey, veel eten en gezelligheid. Door deze dag zijn veel winkels gesloten. Gelukkig was de Wallmart en de Safeway nog wel open, zodat Cheryl haar turkey kon kopen. Na de was te hebben gedaan, zijn we aan het eten begonnen. De turkey was heerlijk maar veels te veel. Dus Cheryl heeft voor morgen en ook nog wel voor overmorgen het eten al klaar staan. Morgen is het Black Friday, de dag dat de winkels in Amerika voor het eerst pure winst maken. Dit betekent dat alle Amerikanen gaan shoppen omdat er deze dag enorme discounts zijn. Dit betekent dus ook voor ons een paradijs!! Op naar ons shoppingavontuur van morgen!

Happy Thanksgiving everyone!!

• 25 November 2011 - 08:19

Kristel:

Hee!! Wat super dat jullie gehiked hebben bij de grand canyon!!!
    Happy thanksgiving, geniet nog van de restjes kalkoen en ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen, en jullie route!

Groetjes Kristel

• 26 November 2011 - 11:27

Josee:

Leuk hoor alle verhalen! En mooie foto's! Hoop dat jullie geen spijt hebben van jullie 'ommetje' naar Zion en Bryce Nat'l Park. Have a nice day!

• 28 November 2011 - 12:58

Femke Vd Wouw:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken! Bedankt voor je kaartje Ilse :) Erg leuk! Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur! Geniet ervan he meiden!

X Femke